Shell V-Power
Igennem de første 3 år jeg havde fået BMW600’ern ud at køre, havde jeg prøvet alt mulig for at få 600’ern til at gå – sådan rigtig godt i motoren. Forskellige tændrør er blevet afprøvet og jo, dem er der også forskel på, nye typer er bedre end de gamle originale. Tænding er blevet finjusteret og tændingsforstilling er blevet ændret både den ene og den anden vej. Og der har hele tiden være kobberledninger til tændrørene, her dur nye kultråds-tændkabler ikke. Og karburatoren er blevet finjusteret op til flere gange, inkl. udskiftning at større hoveddyse. De forskellige forsøg og finjustering har godtnok hjulpet, men jeg har ikke kunnet få den til at gå helt som den burde.
Problemerne har været: uren tomgang, udsættere og dårlig trækkraft ved acceleration, og ligefrem skud fra lydpotten indimellem, og ujævn motorgang ved landvejskørsel.
Men! Så var det jeg snakkede med Kalle til Småbils-landstræffet omkring problemerne og at jeg overvejede at prøve elektronisk tænding på 600’ern. Kalle synes lige jeg skulle prøve sidste forsøg inden den drastiske udskiftning af de originale tændingsdele, nemlig at aftappe alt det almindelige benzin fra tanken og påfylde Shell V-Power. Og en anden god ide’ ville være at iblande 1% totaktsolie i benzinen for at modvirke rust i den gamle tank så der ikke kommer rustslam med op i karburatoren(rustslam ryger lige igennem benzinfilteret) og for at modvirke at pakningerne ikke udtørrer og bliver utætte.
Og jo, jeg har hørt det før det med V-Power, men har måske faktisk ikke rigtig troet på det og så er det sivet ud af hovedet igen, benzin er da benzin eller hvad?
Som foreslået af Kalle så gjort! Af med det “almindelige” benzin (det kom på plæneklipperen) og så på med noget nyt V-Power. Og fra første køretur kunne jeg konstatere at alle problemer var forsvundet som dug for solen – fantastisk! Nu her igennem sommeren har 600’ern ikke slået en forkert “prut”, så nu er jeg fuldstændig overbevist om at der er forskel, benzin er ikke bare benzin.
MVH
Klaus Bjørner